Programma belfa congres

Ontdek alle facetten van een vakgebied in volle ontwikkeling! Met onder andere: Hybride werken, laadpalen voor elektrische voertuigen, versnelde digitalisatie in HVAC...


09:30 – 10:00


ONTVANGST

09:15 – 09:55

Digitaliseren, allemaal goed, maar hoe en waarom?

Bart Wallyn - Lammp


Tijdens deze sessie willen we een licht laten schijnen op de verschillende toepassingen en toegevoegde waarde die het gebruik van PropTech voor gebouwgebruikers en de infrastructuur kan faciliteren. Met concrete toepassingen en cases tonen we aan dat zowel voor property management als facility management er vele opportuniteiten liggen.

Facility management & Energieprestatiecontract (FM-EPC). De snelste weg naar de energietransitie?

Lieven Vanstraelen - Energinvest/Belesco


Facility managers staan voor grote uitdagingen, nu de 2050-doelstellingen het objectief voor een duurzame energietransitie in gebouwen scherp gesteld hebben. Het strategische karakter et de financiële omvang van energetische renovaties kan de operationele realiteit van facility management behoorlijk beïnvloeden. Een geïntegreerde aanpak kan oplossingen bieden, maar vraagt een ander denkkader. Lieven Vanstraelen, Senior Partner bij Energinvest en Voorzitter van de Belgische vereniging voor energiedienstenbedrijven (BELESCO) gaat dieper in op de uitdagingen voor Facility Managers en de pistes die ze hierbij kunnen bewandelen. Hij illustreert het FM-EPC model via een case study bij een grote publieke gebouweneigenaar.

10:05 – 10:45

Real Estate strategies & workplace: new journeys about decision making …

Welcome our WeX Guests of the day | Real Estate: Tamas Polster, Urbanite & Kristof van Renterghem, Quantum


· Global insights & trends about Real Estate & Workplace.
· Back to the office, why?
· How & where do we work : forever different …?
· Relocation: how decision making criterion have evolved? Role of real estate in the future?

Exchange - Expertise - Evolve

Hybride werken: wat kan de ergonoom betekenen voor de facility manager?

Wim Ponsaert & Brenda Vanmontfort - Verv


Het hybride werken brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, ook op het vlak van ergonomie. Wat zijn deze uitdagingen? Hoe houd je werknemers gezond en productief binnen het hybride werken? Wat kan je doen als werkgever en wat vraagt de wetgeving? En wat kan de ergonoom hierin betekenen voor de facility manager?

10:45 – 11:15


PAUZE

11:15 – 11:55

Versnelde digitalisatie in HVAC: opportuniteiten en risico's

Alexander Carpentier & Nico Seymus - Twintag


De coronacrisis heeft de digitale marktbehoeften van HVAC diensten en systemen grondig door elkaar geschud. Eindgebruikers willen weten of de ventilatie 100% op punt staat voor ze terug naar kantoor komen, techniekers willen toestellen vanop afstand kunnen aansturen, facility managers willen een beheersbaar overzicht om een energiezuinig beleid te voeren. Welke technologieën werken versnellend, en hoe pas je ze correct in jouw HVAC strategie in? Inspectiespecialist Vinçotte en technologie startup Twintag schetsen voor jou enkele opportuniteiten en risico's.

FM en preventie: een gedwongen huwelijk of wordt 1 + 1 = 3 ?

Guy Vanhoorde - Stad Gent


- Overzicht van de facilitaire dienstverlening volgens de EN 15221
- Facilitaire dienstverlening in de Codex ‘Welzijn op het Werk’?
- Risicomanagement, het Dynamisch Risicobeheersysteem (DRBS) en het ‘opdrachtenmodel’
- Een FM afgestemd op de missie, visie en doelstellingen van de organisatie (Strat/Tac/Ops)
- Het GPP en de JAP: sturen vanuit een gedragen beleidsvisie
- Rollen en verantwoordelijkheden binnen het beleid ‘Welzijn op het Werk’
Opmerking: Mintzberg.
- Een welzijnsbeleid geïntegreerd in de primaire en operationele processen
- Conformiteit van gebouwen
- Conformiteit van arbeidsmiddelen en installaties
- Een gepaste ‘conformiteitsstrategie’
- Management van wijzigingen: belang van data- en procesmanagement, en de ‘ketenbenadering’
- …

Na een korte blik op de Codex ‘Welzijn op het Werk’ en de vaststelling waar FM (niet) aan te pas komt, gaan we naar de kern van preventie: het risicomanagement. In het beste geval is welzijn verankerd in de processen van de werkgever, maar wat betekent dit dan voor de ondersteunende, facilitaire processen, en hun management van beleid tot op operationeel niveau? Waar de aanpak van de FM’er gericht is op een klantgerichte dienstverlening, werkt de preventieadviseur eerder in de richting van standaardisatie. Hoe kunnen zij mekaar versterken? Een risico is een héél dynamisch gegeven. Het vormt de kern van een systeem met verschillende risicofactoren die in feite permanent kunnen wijzigen en op elkaar inwerken. Risico’s kunnen dus zeer snel en aanhoudend wisselen. Hoe gaan we hiermee om wanneer noch de preventieadviseur, noch de FM’er hun bed kunnen maken naast alle activiteiten in het bedrijf / de organisatie? Deze sessie is geen ‘ex cathedra’ toelichting, maar wil op basis van een aantal kernvragen ervaringen uitwisselen om een beter inzicht te krijgen in hoe de samenwerking tussen FM en preventie meerwaarde kan bieden. Dit terwijl beide rollen vertrekken vanuit een ander perspectief t.o.v. de klant.

12:05 - 12:45

Mobiliteit: de belangrijkste facetten voor de facility manager

Thomas de Spiegelaere - FOD Mobiliteit


Als voorzitter van de werkgroep "Mobiliteit" bij belfa en als strategisch adviseur bij de FOD Mobiliteit en Vervoer staat Thomas De Spiegelaere op het kruispunt van één van de grootste uitdagingen voor bedrijven groot en klein: mobiliteit. Tijdens deze uiteenzetting overlopen we een aantal van de belangrijkste facetten voor de facility manager: de elektrificatie van de fleet, de stijgende belangstelling voor de fiets voor woon-werkverkeer en de invloed van het hybride werken op de noden van de werknemers en de congestie op de weg. Wat is de wettelijke context? Wat zijn de belangrijkste kerncijfers? Wat zijn de aandachtspunten voor bedrijven? Welke evoluties verwachten we nog op korte en middellange termijn?

Laadpalen voor elektrische voertuigen

To be confirmed - Vinçotte


Een actuele stand van zaken, wat zegt de nieuwe Europese wetgeving ivm de elektrische installatie, risico’s, brandveiligheid, …?

12:45 – 14:25


LUNCH EN GRATIS VAKBEURS

14:25 – 15:05

From rigidity to agility : Living in a world of rubber goalposts (UK)

Marc Slegers - Supply Chain Masters


We have all been faced with extreme changes in requirements from a facility point of view, and these need to be agreed and “ squeezed” into existing contractual agreements. Besides running the risk of “killing” your supply base the Corona pandemic has been acting as a catalyst to re-investigate how procurement needs to work with Facilities to ensure that in a VUCA World both our business partners, our employees and our main stakeholders interests keep on getting aligned and stay future proof. What are the do's and don’ts and future trends in order to achieve these common goals and what can we (procurement & facilities) expect from each other.

Go big or stay home. What does an office need to deliver in 2021 and beyond? (UK)

Gideon van der Burg - Leesman


Leesman are the world leaders in measuring workplace effectiveness and employee experience. A decade after first measuring workplace experience, Leesman began measuring employee experiences in home working environments. A year on from the onset of the COVID 19 pandemic and Leesman holds the two largest global datasets of their kind: 885,000+ office-based responses and 220,000+ home working responses, positioning them at the epicenter of the future of work debate. The data indicates that if you're going to utilize office space in 2021, you must create an exceptional experience for your employees, or accept that they will choose their homes over coming to the workplace. In this session we will reveal how the office and home working experience compares to each other and pinpoint which employees prefer to work from where. These data and insights will be the basis for a successful hybrid workplace strategy.

15:05 – 18:00


RECEPTIE, VAKBEURS EN NETWERKING


Als onafhankelijke nationale beroepsvereniging vertegenwoordigt belfa (belgian facilty association) de meer dan 6000 Belgische professionals, actief in de verschillende takken van Facility Management. Met meer dan 1000 actieve leden, uit de meest uiteenlopende sectoren en met de meest diverse profielen, positioneert belfa zich als een netwerkplatform van experten voor experten. Iedere FM professional die zijn of haar expertise uitgebreid wil zien, vindt bij belfa de gepaste ondersteuning en middelen.

Deelnemen

  • belfa-leden Professional, Young belfa & Student, VIB-leden: 199 euro excl. btw
  • belfa-leden Commercial & Consultant: 299 euro excl. btw
  • Niet belfa-leden: 350 euro excl. btw
  • Catering is in de prijs inbegrepen.
  • Inclusief gratis beursbezoek

Inschrijven

Enkel gratis beursbezoek?